Internet-markkinointi blogi

Valjasta sosiaalinen media ja blogisi mainostamaan tarjoamaasi

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 04, 2013 @ 08:01 AM

Nyt, kun olet julkistanut uuden markkinointitarjoamasi sähköpostitietokannassa
oleville kontakteillesi, voit alkaa etsimään muita mahdollisuuksia ohjataksesi liikennettä laskeutumissivullesi. Siinä voit hyödyntää blogiasi ja eri sosiaalisen median kanavia. Blogi ja sosiaalinen media voivat nostaa sisältösi saavuttavan yleisön määrää ja tukea potentiaalisten asiakkaiden löytämisen ponnistelujasi. Muista aina liittää mukaan toimintaan ohjaava elementti: linkki markkinointitarjoamasi laskeutumissivulle.

Poimi otteita tarjoamasi sisällöstä ja laadi blogiartikkeleita. Mainosta tarjoamaasi sosiaalisen median kautta ja pyydä seuraajiasi kommentoimaan sekä jakamaan sitä eteenpäin.

Kuinka käytät blogia kampanjassa

Kun luot blogiartikkelin, optimoi kirjoituksesi herättämään ihmisten huomio ja sijoittumaan korkealle halukoneissa. Älä ikinä unohda liittää mukaan mainostettavan markkinointitarjoamasi toimintaan ohjaavaa elementtiä. Tässä muutama lisävinkki blogiartikkeleihisi:

Liitä houkutteleva kuvavetomarkkinointi

Liitä aina mukaan artikkelin aiheeseen viittaava kuva. Kuva vetää puoleensa ihmisiä ja auttaa heitä käymään läpi tekstiä. Blogiartikkeli, jossa on sopiva visuaalinen elementti, valokuva, grafiikka tai infografi, toimii yleensä paremmin kuin pelkkä teksti.

Kirjoita silmään tarttuva otsikko

Otsikot ovat blogiartikkelisi tärkeimpiä elementtejä. Toki on muitakin elementtejä, jotka muodostavat menestyksekkään blogiartikkelin. Yksi parhaista, jonka voit tehdä kiinnittääksesi lukijan huomion ja houkutellaksesi katsomaan artikkeliasi, on vaikuttava otsikko.

Muotoilu

Blogiartikkelin kirjoittamisessa on tärkeää pilkkoa teksti osiin. Verkkolukeminen ei ole samanlaista kuin fyysisen kirjan lukeminen. Verkkolukijan täytyy voida välittömästi selailemalla ymmärtää alaotsikot ja lihavoidun sisällön ja jopa luettelot. Hyvällä muotoilulla voit tehdä sisällön visuaalisesti enemmän puoleensa vetäväksi ja sitouttavammaksi. 

Jakaminen sosiaalisessa mediassa

Anna blogin sisällölle mahdollisuus laajempaan kattavuuteen sisällyttämällä sosiaalisen median jakonappulat (nimittäin "tykkää", "jaa LinkedIn'ssä”, “tweettaa,” jne.) jokaiseen artikkeliin. Tämä rohkaisee lukijoita jakamaan sisältöäsi henkilökohtaisissa verkostoissaan ja laajentamaan kattavuutta yli omien kontaktiesi.

Kuinka käytät sosiaalista mediaa kampanjassa

Vaikka Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ ja Pinterest ovat kaikki erilaisia sosiaalisen median alustoja, niillä on perustavanlaatuinen yksi yhteinen piirre: informaation vaihdon elementti. Luomalla hyvän mainostettavan markkinointitarjoaman teet työsi sosiaalisessa mediassa helpommaksi, koska silloin sinulla on sisältöä, jota jakaa.

Tässä muutama paras käytäntö mitä tulee markkinointitarjoamasi mainostamiseen sosiaalisen median kanavissa:

Suunnittele julkaisuaikataulu 

Kontrolloi kuinka usein jaat tarjouksesi varmistaaksesi, ettei sosiaalisen median tilisi muutu spämmimoottoriksi. Tiheys riippuu liiketoimintasi luonteesta. Esim. rekrytoija todennäköisemmin jakaa uudelleen samaa työpaikkailmoitusta, koska käyttäjät suhtautuvat suopeasti uuteen mahdollisuuteen. Sen sijaan käyttäjät eivät ole yhtä halukkaita lataamaan uudelleen eKirjaa vaikkapa paremmista lämmitysjärjestelmistä.

Valitse verkostot

Käytettävissäsi on runsaasti eri sosiaalisia verkostoja. Mitä niistä aiot käyttää tarjoamasi mainostamiseen? Sinulla ei todennäköisesti ole mahdollisuutta viettää yhtä paljon aikaa niissä kaikissa. Katso markkinointianalyytikkaasi ja historiallista menestystäsi eri sosiaalisissa kanavissa. Identifioi kolme verkostoa, jotka tuovat parhaat tulokset ja keskity käyttämään niitä kampanjasi tukemiseen.

Kohdista eri sisältömuoto eri verkostoon 

Eri sosiaaliset verkostot ovat tehokkaita erityyppisen sisällön mainostamisessa. Visuaalinen sisältö toimii hyvin Pinterestissä ja Facebookissa, kun taas yksinkertainen teksti toimii hyvin Twitter'issä ja LinkedIn'issä. Toisaalta Youtube on puhtaasti videosisällön jakamisen alusta. Ota selvää mikä sosiaalinen verkosto on järkevintä luomallesi markkinointitarjoamalle. 

Käytä tunnistetta (hashtag)

Kun mainostat tarjoamaasi Twitter'issä ja/tai Google+:ssa, harkitse tunnisteen käyttöä. Tunniste vaatii paljon enemmän kuin vain risuaidan lisäämisen sanan eteen. Itse asiassa, pelkästään tunnisteen liittäminen twiittiin ei tuo Sinulle mitään tuloksia; Sinun täytyy integroida se markkinointikampanjaasi. Kun kehität markkinointitarjoamasi, mieti mikä tunniste olisi relevantti liittää juuri siihen uuteen sisältöön. Yritä käyttää tunnistetta laskeutumissivulla, markkinointisähköposteissasi ja luonnollisesti myös sosiaalisen median päivityksissä. Se helpottaa muodostamaan monia keskusteluja tarjoamasi ympärille ja auttaa Sinua saamaan palautetta.

 

Sosiaalisen median seurantaan ja julkaisemiseen löytyy useita eri työkaluja. Kuten tästä artikkelisarjasta huomaat, sekään ei ole mitenkään irrallinen osa internet markkinointia vaan osa kokonaisuutta. Sen takia myös sosiaalisen median valjastamiseen myynnin avuksi tarvitaan työkalu, joka on tiiviisti integroitu kaikkiin muihin osa-alueisiin niin seurannan, julkaisemisen kuin analytiikankin osalta. Mikäli haluat tietää lisää työkalusta, joka yhdistää kaikki internet markkinoinnin osa-alueet, klikkaa tästä.

 

 

 Click me

 

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, linkedin, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, inbound marketing, toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Sähköpostimarkkinointi olemassa oleville kontakteillesi

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Sep 03, 2013 @ 09:00 AM

Tähän mennessä olet varmistanut, että kaikki tarjoamaasi tarttuvat uudet liidit saavat asianmukaista seurantakommunikaatiota. Nyt on aika alkaa miettimään sitä, miten ohjaatmarkkinointi persona liikennettä kampanjan laskeutumissivulle.

Mieti ensiksi tapoja tuoda julkaisemasi uusi markkinointitarjoama olemassa olevien kontaktiesi tietoon. Oma sähköpostilistasi on kaikkein vahvin kontaktitietokanta, johon Sinulla on pääsy. (Sosiaalisen median seuraajasi edustavat toista kasvavaa edistäjien tietokantaa). No miten sitten toimia julkistuksen tekemiseksi omalle sähköpostilistalle?

Asialle omistettu sähköpostilähetys

Haluat esimerkiksi tiedottaa kohdeyleisöllesi uudesta eKirjasta, jonka olet julkaissut. Mahdollisesti haluat kutsua heidät osallistumaan tilaisuuteen, jota isännöit. Asialle omistetut sähköpostit auttavat Sinua luomaan kontekstin kyseisen toimintaan ohjaavan elementin esittelemiseksi. Asialle omistettuja lähetyksiä voidaan käyttää saavuttamaan koko sähköpostilistasi tai osaa siitä sen mukaan, miten ajattelet kenelle kyseinen tarjoama soveltuu.

Välillä on toki tilanteita, jolloin kaikkia listallasi olijoita pitäisi informoida määrätystä markkinointikampanjasta, kuten aikaan sidottu uusi tarjous tai tuleva tapahtuma. Useimmissa tapauksissa kannattaa kuitenkin segmentoida voimakkaasti listallasi olevien persoonien mukaan.

Sähköpostilähetysten vinkkejä

Asialle omistetut sähköpostilähetykset ovat yleensä helppoja laatia ja mitata. Ne eivät ole läheskään niin monimutkaisia kuin esim. Uutiskirjeet. Silti on hyvä pitää mielessä muutamia parhaita käytäntöjä kun laadit sähköpostilähetyksesi:

Keskity yhteen toimintaan ohjaavaan elementtiin

Asialle omistetut lähetykset kohdistetaan tuomaan tuloksia yhdestä toimintaan ohjaavasta elementistä. Kuten MarketingSherpa'n malliesimerkki Nikonin onnistuneesta listan kasvattamistaktiikasta osoittaa, "kyseisiä toimintaan ohjaavia elementtejä ei oltu ahdettu uutiskirjeen loppuun tai kytketty toiseen viestiin. Ne olivat lähetettyjen sähköpostien ainoa viesti, joka toi niille paljon enemmän vaikutusta."

Personoi sähköpostit

Näytä potentiaalisille asiakkaillesi, että tunnet heidät. Personoidut sähköpostit eivät ainoastaan nosta avaus- ja klikkausmääriä vaan myös osoittavat syvempää suhdetta yleisösi kanssa. Varmista, että käytät johdonmukaista sävyä läpi koko markkinointikommunikaatiosi.

Optimoi sähköposti myös mobiililaitteeseen

Varmistä, että sähköpostisi asettelu näkyy hyvin mobiililaitteissa. Yhä suurempi osa ihmisistä selaa sähköpostejaan älypuhelimesta. Sähköpostit täytyy siten optimoida myös mobiililaitteisiin.

Mahdollista jakaminen sosiaalisessa mediassa ja optimoi hakukoneille

Varmista, että vastaanottajat voivat jakaa sähköpostisi helposti sosiaalisessa mediassa. Integroi sosiaalisen median jakonappulat markkinointisähköposteihisi. Ihmiset ovat paljon herkempiä jakamaan tarjoamasi, jos he voivat tehdä sen yhdellä klikkauksella. Lisäksi varmista, että sähköpostiohjelmasi tekee siitä myös verkkoversion, jolloin ne hyödyttävät myös hakukoneoptimointiasi.

Kopioi ja käytä uudelleen

Kun olet kerran luonut sähköpostipohjasi, lähetysten tekemisen pitäisi olla kohtuullisen helppoa. Yleensä laskeutumissivusta voi napata osan informaatiosta. Ota sieltä osa sisällöstä ja käytä suurin osa ajasta nasevan otsikkolauseen muotoilemiseen.

Mittaa tehokkuutta välittömästi

Jos Sinulla on yksi pääviesti ja toimintaan ohjaava elementti kohdistetussa lähetyksessä, on Sinun helppoa mitata tehokkuutta. Voit välittömästi tarkistaa klikkausasteen, laskeutumissivun katselut ja konversiot sekä seurata pitkän ajan ROI'ta.

 

Sähköpostimarkkinointi tulisi olla tiukasti liitetty muuhun internet markkinointiin, jotta siitä saisi parhaan hyödyn irti. Sen takia erillinen sähköpostimarkkinointiohjelmisto ei riitä vaan sen tulisi olla osa työkalua, jolla hoidat kaiken internet markkinointisi. Mikäli haluat tutustua markkinoiden johtavaan internet markkinointi- ohjelmistoon, johon luottaa yli 10.000 yritystä ympäri maailmaa, klikkaa tästä.

 

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, sisältömarkkinointi, inbound marketing, toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Hakukoneoptimointi: Jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 07, 2013 @ 12:55 PM

Yhä useampi yritys on entistä riippuvaisempi hakukonenäkyvyydestä. Itse asiassa, monella yrityksellä menisi paljon paremmin, jos ymmärtäisi paremmin hakukonenäkyvyyden suoraa ja epäsuoraa vaikutusta omaan liiketoimintaansa. Onneksi ymmärrys, tietämys ja vaatimustaso ovat lisääntymässä. Nyt alkaa olla riittävästi näyttöä siitä, että kilpailu näkyvyydestä hakukoneissa on todella alkanut. Kilpailun kiristyessä vanhat keinot eivät enää riitä. On otettava uudet entistä enemmän osaamista ja ymmärrystä vaativat keinot käyttöön.  

Miksi Googlen etusivulla pitää olla?

Googlen etusivu jakaantuu orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin ja mainoksiin (AdWords). Luonnollisia hakutuloksia sivulla on aina 10 kappaletta. Se on Googlen itsensä asettama määrä.

 

Google hakutulos

 

Tutkimusten mukaan klikkauksista noin 70 % kohdistuu luonnollisiin = ei maksettuihin hakutuloksiin ja 30 % maksettuihin mainoksiin. Vaihtelua toki on tuoteryhmästä ja palvelusta riippuen. 

Luonnollisten = orgaanisten hakutulosten sisällä klikkauksista lähes 100 % kohdistuu etusivulla oleviin eli 10:een korkeimmalle sijoittuvaan hakutulokseen. Ja etusivun sisälläkin kilpailu on kovaa. Toiseksi sijoittuvan hakutuloksen ja yhdennäkseksi sijoittuvan klikkausmäärissä on eroa. Mitä korkeammalle sijoitut sitä enemmän liikennettä saat.

Luonnollisten hakutulosten vs mainosten luotettavuus

HubSpotin tutkimuksen mukaan ihmiset luottavat orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin huomattavasti enemmän kuin mainoksiin. Alla olevassa kuvassa PPC (= Pay Per Click) tarkoittaa maksettua hakukonemainontaa ja Organic luonnollisia, ei maksettuja hakutuloksia.

 

Google luonnollinen hakutulos vs maksettu mainonta

HubSpot 2012: luonnollisten hakutulosten luotettavuus mainoksiin verrattuna

 

Tutkimus osoittaa, että  luonnollisten hakutulosten luotettavuusero maksettuun mainontaan nähden on dramaattinen.

Hakukoneoptimoinnillako Googlen etusivulle?

Hakukoneoptimointi on keino tavoitella korkeampaa hakutulossijoitusta tuottamallemme sisällölle. Hakukoneoptimointia voi opetella itse ja/tai sitä voi ostaa palveluna. Markkinoilla liikkuu kaikentasoisia hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä. Miten niistä sitten erottaa jyvät akanoista? Vain Googlen etusivulla olo on tärkeää. Voisi jopa väittää, että jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa. Sen takia vain tulokset ratkaisevat ja vain niistä pitäisi maksaa. Jos hakukoneoptimointia tarjoava yritys ei suostu sitomaan palkkiotaan tuloksiin, etsi sellainen joka suostuu. 

 

Katso tästä miten pääset Googlen etusivulle ja maksat vain tuloksista

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, Google, HubSpot, google adwords, hakukonemarkkinointi

Hakukoneoptimointi on kuollut, eläköön asiakaskokemusoptimointi!

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 01, 2012 @ 11:09 AM

Tänä syksynä moni yritys on kokenut todellisen yllätyksen. Sijoittuminen Google- hauissa onasiakas kokemus optimointi romahtanut ja liikennemäärät ovat pudonneet. Tämä on seurausta siitä, että Google muutti olennaisesti hakualgoritminsä perusteita. Googlen tehtävä on tuottaa käyttäjälle mahdollisimman hyviä hakutuloksia heti ensimmäisellä hakukerralla. Silloin käyttäjä on tyytyväinen palveluun. Tulokset eivät kuitenkaan olleet varsinkaan suomenkielisissä hauissa kovin onnistuneita. Usein ensimmäiset sijat valtasi erilaiset luettelot, varsinkin yrityshauissa. Syy siihen on ollut myöskin se, että yritykset eivät itse ole pitäneet huolta omasta sijoituksestaan vaan antaneet kaiken maailman kataloogien vallata etusivun. Googlen algoritmin muutos on siten erittäin tervetullut. Mikä on muuttunut? Enää ei sivustoa pysty nostamaan kärkijoukkoon pelkästään luettelemalla hakusanoja ja antamalla metatietoja. Nyt myös varsinaiselta sisällöltä vaaditaan entistä korkeampaa laatua ja vastaavuutta hakuaiheeseen. Google itse puhuu asiakaskokemusoptimoinnista (CEO = Customer Experience Optimization) entisen hakukoneoptimoinnin (SEO = Search Engine Optimization) sijaan.

Mitä on asiakaskokemusoptimointi?

Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sivustoa ei pidä optimoida hakukoneita varten vaan pitää keskittyä käyttäjiin, siis ihmisiin ei koneisiin. Sivuston pitää olla siisti ja ajantasainen. Yhdellä ja samalla sivulla ei saa olla liikaa informaatiota. Käyttäjälle pitäisi aina olla selvää, mikä hänen seuraava loogineen askeleensa on. Sivuilta pitää kylmästi karsia kaikki häiritsevä ylimääräinen sisältö ja sivuston rakenteen tulee olla selkeä. Voisi melkein sanoa, että älä laita kävijääsi ajattelemaan vaan kerro hänelle, minkä seuraavan askeleen haluat hänen ottavan.

Sivusto joku sijoittuu hyvin hakutuloksissa mutta jonka käyttökokemus on kauhea, ei ansaitse nousta korkealle hakutuloksissa. Se ei yksinkertaisesti ole oikein. Siksi Googlen tuoreimmat päivitykset kiinnittävät erityisesti tähän huomiota. Google hioo algoritmiaan koko ajan. Jatkossa, Googlen oppiessa yhä enemmän, paremmin ja täsmällisemmin rankkaamaan sivustoja tästä näkökulmasta, laadukkaiden sivujen sisältö valtaa vääjäämättä kärkisijat huonolaatuisten kustannuksella. Sen takia on tärkeää, että kävijät voivat luonnollisesti ymmärtää ja sulattaa sisältösi. Saat aikaan enemmän vuorovaikutusta kävijöiden kanssa. Samalla et laita Googlea ajattelemaan. Kun keskityt käyttäjiin, ei myöskään Googlen tarvitse kovin kauheasti ponnistella arvioidakseen onko sivustosi hyvä vai ei. Jos teet asiat helpoksi kävijälle, teet sen helpoksi myös Googlelle. Jos Google ei tiedä, mitä asiaa sivustosi käsittelee ja mihin hakusanoihin olet keskittynyt, ei se myöskään tiedä mihin indeksoida sivusi hakukoneissa.

Laita kuntoon ainakin seuraavat tärkeimmät asiakaskokemusoptimoinnin osa-alueet:

  • Laadukas sisältö on parempi kuin suuri avainsanojen määrä. Älä siis tunge sivujasi avainsanoja täyteen. Poista kaikki avainsanoja täynnä olevat tekstilaatikot sivusi alalaidasta. Tee sivusi Title'stä autenttinen, selkeä ja kuvaava. Sivujesi pitäisi olla täynnä käyttökelpoista ja asiayhteyteen sopivaa informaatiota sen sijaan, että ne olisivat täynnä avainsanoja, joita luulet hakukoneiden haluavan nähdä. Lisäksi nykyisin yksittäisen blogiartikkelin pituus pitäisi olla vähintään 600 sanaa. 
     
  • Tee selkeä sivustokartta ja tekstilinkit. Sivustosi tulisi olla helppo suunnistaa ja kävijöiden sekä hakukoneiden ymmärtää. Ajattele, että sivustosi on kuin tiedostokansio. Et todennäköisesti säilö ruokareseptejäsi takuukuittikansioon, vai mitä? No, etpä tietenkään. Samat säännöt pätevät sivustosi sisältöön. Kukin sivu tulisi olla loogisesti sijoitettu ja ainakin yhden pysyvän tekstilinkin tulisi viitata siihen. 
     
  • Luo hyödyllinen ja runsaasti informaatiota sisältävä sivusto. Sen sijaan, että hakukoneet löytäisivät käyttökelvottomia sivustoja, jotka on täytetty tyhjillä avainsanoilla, ne haluavat käyttäjien löytävän sen informaation, jota tarvitsevat. Varmista, että kirjoitat sivuja, jotka täsmällisesti kuvaavat sisältöäsi. Title't ja ALT- tekstit täytyy olla kuvaavia, selkeitä ja täsmällisiä. Avainsanaa ei pitäisi käyttää vain sen takia, että se löytyy sivulta. Suomen kieli asettaa tekstin kirjoittamiselle suuria haasteita, koska meillä sanat taipuvat. Suomalaiset hakevat asioita usein sanan perusmuodossa. Muotoile tekstisi siten, että avainsana istuu lauseeseen perusmuodossaan selkeästi ja loogisesti. 
     
  • Kirjoita URLeja, jotka ovat sekä käyttäjä- että avainsanaystävällisiä. Käytä avainsanoja luodaksesi kuvaavia ihmisystävällisia URLeja. Avainsanojesi tulisi tuntua aidoilta ja kuvata täsmällisesti sivua, jolla kävijä on. Esim. Jos kävijä saapuu yrityksestäsi kertovalle sivulle, URLin ei pitäisi olla muotoa osta-heti-harja.html. Hakukoneet pystyvät näkemään sen läpi. Ne vertaavat kyseistä URLiasi sivusi sisältöön ja rankaisevat siitä ankarasti. 

Kaikkien osa-alueiden kuntoon laittaminen vie aikaa. Aloita parantaminen luomalla selkeä sivustokartta. Työstä sen jälkeen sivu kerrallaan.

Kaipaatko apua oman sivustosi parantamisessa? Pyydä apua.

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi, Google

11 vinkkiä käyttää Google- hakukonetta kuin ammattilainen

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Sep 28, 2012 @ 02:59 PM

Oletko koskaan miettinyt, olisiko jotakin parempaa tapaa käyttää Google- hakukonetta? Miten saada kerralla parempia hakutuloksia ilman, että ei tarvitsisi suorittaa hakua yhä uudelleen. Tämä artikkeli listaa 11 parasta keinoa saada kerralla täsmällisempia hakutuloksia. Toki on vielä muitakin mutta näillä voit toimia kuin ammattilainen.


Google- hakuvinkit

11 Google- hakuvinkkiä

  1. Täsmällinen fraasi:
    Sanotaan, että olet etsimässä sisältöä internet markkinoinnista. Sen sijaan, että kirjoitat sanat internet markkinointi Google'n hakukenttään, saat todennäköisesti parempia hakutuloksia käyttämällä täsmällistä frasia. Tämä tehdään siten, että laitetaan kyseinen hakufraasi sulkumerkkeihin.
    Esimerkki: "internet markkinointi"
  2. Sulje pois sanoja:
    Sanotaan, että haluat etsiä sisältöä internet markkinoinnista mutta jättää kaikki sellaiset tulokset pois, jotka sisältävät sanan mainonta. Tämä saadaan aikaan siten, että laitetaan "-" merkki sen sanan eteen, jonka haluat poissulkea.
    Esimerkki: internet markkinointi -mainonta
  3. Verkkosivukohtainen haku:
    Usein saattaa olla niin, että haluat etsiä määrätyltä verkkosivulta sisältöä, joka vastaa määrättyä lausetta. Vaikka kyseisellä verkkosivulla ei ole itsessään hakua voit käyttää Google'n hakua kyseiseen etsimiseen. Käytä silloin termiä "site:verkkosivu.fi".
    Esimerkki: "internet markkinointi" site:www.internetmarkkinointikoulutus.fi
  4. Samanlaiset sanat tai synonyymit:
    Jos vaikka haluat sisällyttää määrätyn sanan hakuusi mutta haluat ottaa mukaan tulokset, jotka pitävät sisällään samanlaiset sanat tai synonyymit. Tämän saat aikaan käyttämällä "~" merkkiä sanan edessä.
    Esimerkki: "internet markkinointi" ~ammattimainen
  5. Määrätty dokumenttityyppi:
    Jos olet etsimässä tuloksia, jotka ovat tietyn dokumentin tyyppiä voit käyttää termiä "filetype:". Esimerkiksi haluat löytää PowerPoint- presentaatioita internet markkinoinnista.
    Example: "internet markkinointi" filetype:ppt
  6. Tämä OR tuo:
    Lähtökohtaisesti Google sisällyttää kaikki termit, jotka on määritelty haussa. Jos olet hakemassa joko tätä tai tuota termiä käsittäviä sisältöjä voit käyttää OR- sanaa välissä.  (Huom: OR täytyy kirjoittaa isolla).
    Esimerkki: internet markkinointi OR mainonta
  7. Puhelinnumerohaku:
    Joku soittaa sinulle tuntemattomasta numerosta. Voit etsiä kyseistä numeroa Google'sta käyttämällä puhelinluettelo-ominaisuutta.
    Esimerkki: phonebook: 400 457 490 (huom: tämä numero ei toimi – Sinun täytyy käyttää todellista numeroa saadaksesi tuloksia).
  8. Numerorajat:
    Tämä on suhteellisen harvoin käytetty mutta hyvin hyödyllinen vinkki. Sanotaan, että haluat löytää tuloksia, jotka toteutuvat kyseisten numeroiden valisellä alueella. Voit tehdä sen käyttämällä X..Y määrettä (X:n ja Y:n välillä oleva koko numeroalue).  Tämän tyyppinen haku on hyvin käyttökelpoinen esim. vuosilukujen ja hintojen kohdalla tai kun haluat tuottaa sarjan numeroita.
    Esimerkki: presidentti 1923..1958
  9. Osake (Ticker- symboli):
    Jos olet etsimässä tietoa pörssinoteeratusta osakkeesta ja tiedät sen lyhenteen, syötä se hakukenttään niin Google antaa sinulle nykyisen kurssin ja osakkeen kurssikäyrän.
    Esimerkki: GOOG
  10. Laskin:
    Syötä Google'n hakukenttään laskukaava ja se antaa sinulle vastauksen. 
    Esimerkki: 12,5 * 1323
  11. Sanan määritelmä:
    Jos Sinun täytyy nopeasti löytää sanan tai lauseen määritelmä käytä "define:" käskyä. Huom. toimii käytännössä vain englanninkielen sanoissa.
    Esimerkki: define:philosophy

Toivottavasti näistä hakuvinkeistä on hyötyä tulevissa Google -hauissasi. Jos Sinulla on joku hyvä lisävinkki, ole hyvä ja jaa se muillekin tämän artikkelin kommenttiosassa. 

Topics: hakukoneoptimointi, Google

HubSpot3, internet markkinointi ennen näkemättömälle tasolle

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 05, 2012 @ 04:48 PM

HubSpot3 logo

 

HubSpot julkisti viime viikolla vallankumouksellisen uuden version maailman johtavasta internetmarkkinointiohjelmistostaan. HubSpot on käyttänyt viimeisen vuoden HubSpot3:n kehittämiseen. Odotettu julkistus saatiinkin sitten viime viikolla Inbound12- konferenssissa, Bostonissa. 

"Perinteisen markkinoinnin pelikirja on murtunut ja HubSpot3 mahdollistaa sellaisen markkinoinnin tekemisen, jota ihmiset rakastavat. Me olemme kehittäneet HubSpot3:n nimen omaan rakkaudesta markkinointiin" Brian Halligan, HubSpotin perustaja ja pääjohtaja sanoi julkistustilaisuudessa.

"Tämä hetki, mikä tapahtuu juuri nyt, on yksi maagisista hetkistä elämässäni." sanoi Dharmesh Shah, HubSpotin tekninen johtaja ja toinen perustaja.

HubSpot on jo entuudestaan ollut maailman ykkönen. Nyt se hyppää kertaheitolla aivan ennen näkemättömälle tasolle. Olemassa olevia työkaluja on uudistettu ja uusia työkaluja lisätty. Kehitys perustuu yli 6.500:n HubSpotin käyttäjän kokemuksiin. Kaikkiaan HubSpot3:ssa on 10 uutta tai uudistettua elementtiä.

Sen perusteella, mitä tähän mennessä on nähty HubSpot3:sta, nostaa se internetmarkkinoinnin aivan  uudelle tasolle. HubSpot3:n avulla internetmarkkinoija pääsee lähelle sellaista personointia, missä Amazon ja NetFlix tänä päivänä ovat. Amazon on upottanut personointityökaluihinsa satoja miljoonia dollareita. HubSpot3- käyttäjät pääsevät samantyyppisiin personointityökaluihin kiinni siihen verrattuna aivan pikkurahalla; vain muutamalla sadalla eurolla kuussa.

Mitä uutta HubSpot 3 sitten konkreettisesti tuo?

Uudistettu kontaktitietokanta: Kontaktitiedot on alati muuttuva tietoportaali yrityksen yleisöstä (prospektit, liidit ja asiakkaat). Kontakteihin kerätään tiedot liidien ja asiakkaiden profiileista. Profiilia mukautetaan automaattisesti perustuen kontaktin muuttuviin mieltymyksiin ja preferensseihin. Nämä johdetaan siitä tiedosta, miten kontakti on vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. Se oppii ja sitä kautta auttaa Sinua räätälöimään sisältöä toimitettavaksi prospektille.

Sähköpostit: Sähköpostijärjestelmä on tiiviisti integroitu kontaktitietokantaan, työnkulkuihin, sosiaaliseen mediaan, dynaamiseen sisältöön ja yrityksen CRM-järjestelmään. Se mahdollistaa paremman personoinnin ja toimituskyvyn kuin koskaan ennen. Lisäksi se tarjoaa aikaisempaa enemmän valmispohjia ja vaihtoehtoja lähettämiseen. Käytännössä se mahdollistaa kaiken sen, mitä johtavat sähköpostimarkkinointijärjestelmiä tarjoavat yritykset ovat tähän mennessä pystyneet tarjoamaan. Se mikä tekee HubSpot3:n sähköpostimarkkinointijärjestelmästä ainutlaatuisen, on sen sisään rakennettu integrointi muihin HubSpot3:n työkaluihin.  

Työnkulut: Työnkulut hyödyntää valtavaa kontaktietokannan tietomäärää ja sarjaa markkinoijan asettamia sääntöjä. Niiden avulla luodaan dynaamisesti kehittyviä segmenttejä ja automatisoidaan markkinoinnin toimenpiteitä. Pohjimmiltaan on kyse siitä, että työnkulut auttavat Sinua toimittamaan liidiesi haluamat sisällöt siten, miten he ne haluavat perustuen siihen, miten he ovat aiemmin olleet vuorovaikutustilanteissa sisältöjesi kanssa.

Laskeutumissivut: Laskeutumissivutyökalu on rakennettu uudestaan ja integroitu kontaktitietokantaan, CRM-järjestelmiin, sähköpostiin, dynaamisiin komponentteihin ja sosiaalisen mediaan. Käyttämällä uutta laskeutumissivutyökalua, markkinoijat voivat rakentaa, toteuttaa ja mitata kononaisia monikanavakampanjoita yhdestä paikasta.

Älykkäät Toimintaan ohjaavat elementit = TOE: Nyt, kun Toimintaan Ohjaavat Eementit on irrotettu kontaktitietokannasta, HubSpot3 mahdollistaa kuvien ja toimintaan ohjaavien elementtien näyttämisen sen mukaan, miten ne mukautuvat vastaamaan kyseisen henkilön mielenkiinnon kohteita ja tallennettuja ominaisuuksia.

Sosiaalinen media: Uusi integrointi on tehty suoraan kontaktitietokantaan. Sen seurauksena HubSpotin sosiaalisen median työkalut mahdollistavat liidin sosiaalisten aktiviteettien seuraamisen ja dynaamisten segmenttien luomisen sen pohjalta, miten kaikkein sitoutuneimmat sosiaalisen median seuraajat käyttäytyvät. Sen lisäksi HubSpotin sosiaalisen median sovelluksessa on nyt sisäänrakennettu näkymä kaikkeen Twitter- ja Facebook- vuorovaikutustoimintaan, joka mahdollistaa vastaamisen ja seuraamisen. Koska sosiaalinen informaatio on osa uutta kontaktitietokantaa, voit käynnistää liidin vaalimisviestit perustuen sosiaaliseen käyttäytymiseen. Tämä tekee siitä todellisen internetmarkkinoinin sitouttamistyökalun.

 

HubSpot3:n uudet ja uudistetut työkalut antavat markkinoijalle aivan uudet mahdollisuudet tehokkaan internetmarkkinoinnin toteuttamiseen. Mikä parasta kaikki nykyiset HubSpot- käyttäjät saavat uudet työkalut käyttöönsä ilman lisämaksua. Siirtyminen uusiin työkaluihin tapahtuu vaiheittain ja se on jo alkanut. Uudet HubSpot -käyttäjät saavat uudet ominaisuudet käyttöönsä heti alusta.

 

Varaa heti aika HubSpot3- esittelyyn

 



Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto

Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 2

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Feb 08, 2012 @ 10:03 AM

Tämä on Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 1:n jatkoartikkeli.hakukoneoptimointi käytännössä

7. Optimoi meta-avainsanat

Meta-avainsanat eivät ole osa Googlen tai Bingin algoritmia, joten ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin kohdat 1-6. Silti kannattaa lisätä 3-5 meta-avainsanaa, jotka kuvaavat sivun otsikkoa ja sisältöä. Jotkin hakukoneet saattaavat edelleen käyttää niitä hyväkseen.

8. Optimoi otsikkotunnisteet

Sivun otsikoilla on merkitystä hakukoneen tekemässä indeksoinnissa. Sen vuoksi hakukoneelle on hyvä kertoa mikä sivulla on otsikko ja mikä normaalia sisältötekstiä. Otsikot jaetaan luokkiin H1, H2, H3 jne. H1:n ollessa sivun pääotsikko. Kullakin sivulla tulisi olla vain yksi H1 otsikkotunniste. Sisällytä H1 tunnisteeseen pääavainsana ja tarkista, että se on linjassa sivun pääotsikon kanssa. H1 tunniste pitäisi olla sivun yläosassa. H1 ostsikkotunnisteiden lisäksi sivulla tulisi olla muutama H2 alaotsikkotunniste. Niiden pitäisi sijaita H1 otsikkotunnisteen alapuolella. Sisällytä myös H2 otsikkotunnisteisiin muita tärkeitä avainsanoja.

9. Optimoi jokaisen yksittäisen sivun sisältö

Käytä pääavainsanaa muutaman kerran sivun eri osissa. Käytä sanaa mahdollisimman luonnollisesti. Yritä lihavoida tai alleviivata pääavainsana ainakin kerran. Tämä vaikuttaa siihen, miten kuvaava pääavainsana sivulle on. Mainitse myös muita avainsanoja aina kun voit.

10. Luo sivuston sisäisiä linkkejä

Jos mainitset yhden sivun pääavainsanan sivuston toisilla sivuilla, luo sisäinen linkki käyttäen pääavainsanaa ankkuritekstinä. Esim. Sivu kertoo syksyn omenasadosta ja kyseisellä sivulla mainitaan syksyn muut sadot vaikkapa sienisato ja sivustolla on erikseen sienisatoa käsittelevä sivu, rakenna linkki omenasatosivusta sienisatosivulle käyttäen ankkuritekstinä sanaa sienisato.

11. Optimoi kuvat

Hakukone ei pysty hahmottamaan kuvien sisältöä. Sen takia hakukoneelle pitää kertoa, mitä kuva esittää, jotta se osaa viitata siihen. Käytä päähakusanaa kaikkein merkittävimmän kuvan tekstissä. Käytä muissa sivulla olevissa kuvissa muita tärkeitä avainsanoja; mahdollisesti myös päähakusanaa. Kuvat voidaan optimoida kahdella tavalla:

a. Kuvatiedoston nimi: jokainen sana tulisi erottaa väliviivalla esim. terveellinen-ja-monipuolinen-ruokavalio

b. ALT -teksti: alt -teksti tulisi vastata kuvan tiedostonimeä ilman väliviivoja esim. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio

12. Tarkista edistyminen sopivalla työkalulla

Sinulla pitäisi olla käytössäsi työkalu, jolla voit mitata sivun optimointia. Osa työkaluista on kehitetty niin pitkälle, että ne suosittelevat parannuksia sivulle. Tällainen työkalu löytyy esim. HubSpot -ohjelmistosta. Käy sivua läpi pala palalta. Aina, kun teet muutoksia sivuun, tee mittaus ja vertaa edelliseen tulokseen. Tavoitteena on jatkuva parantaminen. 

13. Tuplatarkista sisäiset linkit

Käy uudestaan läpi sisäiset linkit. Varmista, että linkityksessä käyttämäsi ankkuriteksti pitää sisällään "pitkän hännän" avainsanan tälle sivulle. Jos näin ei ole, korjaa linkki. Optimoi linkit kuten "Tietoa meistä" käyttäen yrityksesi nimeä eli "Tietoa Yritys Oy:stä". Varmista ettei yhdessäkään ankkuritekstissä lue "Klikkaa tästä" tai "Lisätietoja" vaan "Klikkaa tästä ja lataa Opas" tai "Lue lisää miten sisältömarkkinointi toimii"

 

Ja siinä kaikki! Nyt olet valmis optimoimaan koko sivustosi sivu kerrallaan.

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa 1 löytyy täältä

Mikäli tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa, TOP10 hakukoneoptimointi takuulla voi olla juuri Sinun kaipaamasi palvelu.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa1

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 02, 2012 @ 01:58 PM

Hakukoneoptimoinnista puhutaan eri puolilla koko ajan. Vähän on kuitenkinhakukoneoptimointi käytännössä havaittavissa puhetta missä selitetään, miten hakukoneoptimointi käytännössä tehdään. Teetpä optimonnin itse tai ostat sen ammattilaiselta, on Sinun hyvä tietää perusasiat. Tässä kahden artikkelin sarjassa on tarkoitus valottaa käytännön hakukoneoptimointia. Kysymyksessä on siis se, miten parannat mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi hakukoneissa maksuttomasti.

1. Strategisten avainsanojen valinta

Hakukoneoptimointi lähtee siitä, että valitaan strategiset avainsanat ja/tai -ilmaisut, joilla ihmiset hakevat tietoja tuotteistamme ja palveluistamme. Tavoitteena on löytää sellaiset avainsanat tai ilmaisut, joilla on riittävästi hakuja mutta ne ovat vähemmän kilpailtuja. Esim. Googlen ja HubSpotin palveluista löytyy työkalut, joilla voidaan etsiä eri hakusanojen kävijämäärät ja kilpailutilanteet. Lisäksi työkalut ehdottavat ns. pitkän hännän ilmaisuja perustuen annettuun hakusanaan.

2. Optimoi yksi sivu kerrallaan

Kun strategiset avainsanat on valittu, aloita optimoiminen sivu kerrallaan. Aloita suosituimmasta ja/tai tärkeimmästä sivustasi.

3. Avainsanan valinta kullekin sivulle

Lue ajatuksella optimoitavan sivun sisältö. Tunnista kaksi (2) tai kolme (3) kyseisen sivun sisältöön parhaiten istuvaa avainsanaa. Käytä avainsanatyökalua ja muodosta sen avulla muutama ilmaisu, joilla on riittävä hakumäärä mutta vain kohtalainen kilpailu.

Valitse mielummin vähemmän kilpailtu ilmaisu, vaikka kävijämäärä ei olisikaan kovin korkea. Tarkoitus on aloittaa valloittaminen vähemmän kilpailluilla mutta riittävän hakumäärän omaavilla ilmaisuilla.

Valitse yksi (1) pääavainsana, joka parhaiten kuvaa kyseisen sivun sisältöä. Lisäksi valitse kaksi (2) tukevaa avainsanaa. Jos sivulta ei löydy pääavainsanaa, tarkastele sisältöä kriittisesti. Saattaa olla, että joudut luomaan yhden uuden sivun perustuen tähän lähtösivuun. Esim. jos samalla sivulla puhutaan syksyn punaisista omenoista ja metsäsienistä poista metsäsienet alkuperäisestä sivusta ja luo niille uusi oma sivu.

4. Optimoi sivun otsikko

Sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa lihavoituna, alleviivattuna ja sinisenä otsikkotekstinä. Samoin se näkyy kävijän selaimen osoitekentässä. Otsikon tulisi noudattaa seuraavia ohjeistuksia:

  • Otsikon tulee olla alle 70 merkkiä pitkä
  • Pääavainsana tulisi olla ensimmäisenä
  • Kukin avainsanailmaus tulisi olla erotettu merkillä (|)
  • Jokaisen sivun otsikko tulee olla keskenään erilainen
  • Voit käyttää etusivun otsikossa yrityksesi nimeä. Muiden sivujen otsikoissa ei yrityksen nimeä tarvitse olla.

5. Optimoi sivun URL = osoite

Kunkin sivun osoitteen pitäisi sisältää sen sivun pääavainsana. Käytä sivurakenteessa mahdollisimman vähän tasoja. Otsikon kukin sana tulisi erottaa toisistaan (-) merkillä. Esim. www.esimerkkisivu.fi/internet-markkinointi-palvelut

6. Optimoi Meta -kuvaus

Meta -kuvaus näkyy Googlen hakutuloksissa otsikon alapuolella. Meta -kuvauksen tulisi noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Kuvauksen tulisi olla alle 150 merkkiä mutta ei kuitenkaan alle 100 merkkiä. Hyödynnä koko tila mikä Sinulla on käytettävissäsi.
  • Sisällytä kuvaukseen pääavainsana ja ainakin yksi tukiavainsana
  • Tee arvokas ja houkutteleva kuvaus, joka antaa hakijalle syyn avata juuri sinun sivusi
  • Sisällytä avainsanoja puhekielen muodossa; älä ahda kuvausta täyteen avainsanoja esittämällä ne luettelon muodossa

 

Jatkoa seuraa pian ilmestyvässä toisessa artikkelissa.

 

Mikähän mahtaa olla tämän sivun avainilmaisu?

 

Jos haluat tietää, miten oman sivustosi optimointia voisi parantaa, klikkaa tästä.

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi, Google

Internet markkinointi: Miten maksimoin liikenteen web-sivustolleni

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Jan 05, 2012 @ 12:16 PM

Internet markkinoinnissa markkinointi- ja myyntisuppilon yläosa täytetään parhaiten luomalla,lisää liikennettä internetistä optimoimalla ja markkinoimalla jatkuvasti relevanttia sisältöä. Sisällöllä kasvatetaan parhaiten laadukkaiden kävijöiden ja potentiaalisten asiakkaiden määrää. Tänä päivänä pelkkä staattinen kotisivusto ei riitä parhaan tuloksen aikaansaamiseksi. Websivusto käsitteenä ei olekaan enää sama kuin aikaisemmin. Nykyään voidaan ajatella, että kaikki se digitaalinen sisältömme, joka leviää internetissä on osa web-sivustoammne. Näin ajateltuna web-sivustomme onkin paljon laajempi kuin pelkkä www.yritys.fi -osoitteesta löytyvä sisältö. 

Blogi

Hyvä uutinen on se, että yritykset, jotka luovat, optimoivat ja markkinoivat blogiaan saavat 55enemmän liikennettä ja 70enemmän myyntiä kuin ne, jotka eivät. Jokainen blogi -artikkeli luo uuden indeksoitavan sivun internettiin. Näin ollen artikkeleita tulisi kirjoittaa ahkerasti. Yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vähintään 20 kertaa kuukaudessa tuottavat 5 x enemmän liikennettä ja 4 X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vain muutaman kerran kuukaudessa. Blogiartikkelit tulisi olla tilattavissa RSS -lukijaan ja/tai suoraan sähköpostiin. Lisäksi artikkelit tulisi olla helppo jakaa eri sosiaalisen median alustoille.

Hakukoneoptimointi

Sisällön optimointi on erittäin tärkeätä, jotta annat ainutlaatuiselle sisällöllesi mahdollisuuden vetää mahdollisimman paljon laadukasta liikennettä internetistä. Tässä yhteydessä voidaan puhua sisällön tuoton (ROC = return on content) maksimoinnista. Mitä suurempi digitaalinen jalanjälki sivustollasi on sitä paremmin sisältösi sijoittuu hakutuloksissa. Digitaalisen jalanjäljen kokoon vaikuttavat mm. hakukoneissa indeksoitujen sivujen määrä sekä kuinka moni ulkopuolinen sivusto on tehnyt linkin sivustollesi ja mikä on kunkin linkittävän sivuston oma painoarvo. Pelkkä strategisten hakusanojen viljeleminen ei siis riitä. Sisältösi on oltava niin mielenkiintoista, että muut haluavat viitata siihen.

Sosiaalinen media

57% pienyrityksistä sanoo sosiaalisen median hyödyttävän heidän liiketoimintaansa. Aktiivinen läsnäolo Twitterissä ja Facebookissa on todettu lisäävän ulkopuolistien linkkienliikenteen ja myyntiliidien määrää. Tästä johtuen 54% yrityksistä lisäsi investointeja sosiaaliseen mediaan ja blogeihin vuonna 2011.

 

Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikenne, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä vähän työtä mutta ei kohtuuttomasti. 

 

Lataa ilmainen opas: 7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Ostaako hakukoneoptimointi vai sisällöntuotanto?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 16, 2011 @ 02:36 PM

Seuraavassa videossa Googlen Matt Cutts vastaa kysymykseen:"Kuinka sivustot, jotka eivät osaa/tee hakukoneoptimointia, voivat nousta hakutuloksissa korkealle?"

 

Vastauksesta ilmenee, että hyvä sisältö pesee huonon vaikkakin hyvin hakukoneoptimoidun sisällön. Olennaisinta on siis sisältö ei optimointi. Totta kai hakukoneoptimointi auttaa mutta huonosta sisällöstä ei saa hyvää optimoinnin avulla. 

Tähän asti markkinoinnissa painopiste on ollut hakukoneoptimoinnissa ja keskinkertainenkin sisältö on kelvannut. Relevantin ja hyvin tehdyn sisällön merkitys korostuu entisestään internet markkinoinnin ja Googlen kehittyessä. Optimointi ei ole sisällöstä irrallinen osa-alue vaan se tulee olla ikään kuin sisäänrakennettu sisällöntuotantoon. Hyvä sisällöntuottaja oppii oikeiden työkalujen ohjaamana optimoinnin lyhyessä ajassa. Sen sijaan hakukoneoptimoija ei opi hyvän sisällön tuottamista nopeasti; jos lainkaan.

Mitä mieltä Sinä olet? 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi, Google